Najczęstsze błędy, które popełniasz zaczynając na siłowni

Zaczynając dopiero swoją przygodę z treningiem na siłowni, często popełniasz szereg błędów, które mogą skutkować pojawieniem się kontuzji, bądź brakiem efektów. To z kolei może cię zniechęcić do dalszej pracy nad sobą. Często zdarza się, że przeciążasz swoje stawy i mięśnie. Potem możesz mieć problemy z dojściem do pełni sprawności. Takie z pozoru niegroźne kontuzje mogą wykluczyć cię z treningu na długie tygodnie. Warto więc znaleźć błędy jakie można popełnić i od razu nauczyć się ich unikać. Ten artykuł tworzę jako swego rodzaju przewodnik dla początkujących adeptów siłowni. Samemu popełniałem wiele błędów, z których istnienia nie zdawałem sobie sprawy do momentu, w którym ktoś nie spojrzał na mnie z boku.

1. Najczęstsze błędy treningowe

Wyobraź sobie, że błędy jakie popełniasz zaczynają się już w momencie kiedy pakujesz się na siłownie. Ubiór bo o nim mowa stanowi bardzo ważny element i musi być odpowiednio dobrany. Najlepiej jest trenować w koszulce z rękawem, ponieważ w przeciwieństwie do bezrękawnika chroni ona obręcz barkową przed przewianiem. Prócz koszulki ważne są także spodenki, które powinny zapewniać nam komfort ruchu. Następnie obuwie. W przeciwieństwie do biegania, gdzie potrzebujemy amortyzacji w treningu siłowym potrzebujemy stać twardo na nogach. Lepiej sprawdzą się więc buty na płaskiej podeszwie.

Zaczynając trenować należy sprecyzować co chce się osiągnąć. Większość ludzi trenuje bez planu i pomysłu na siebie. Bez wytyczonego celu nie ma możliwości aby go osiągnąć. Nie daj się ponieść modzie i nie zaczynaj trenować tylko dlatego, że robią to wszyscy. Rób to, ponieważ sam tego chcesz. Ludzie chcą lepiej wyglądać, lepiej się czuć i mają nadzieję, że osiągną to trenując. Jednak większość z nich nie umie konkretnie powiedzieć co by było zadowalającym efektem. Parafrazując to co powiedziałem wyżej, nie znając drogi nie można dojść do jej końca. Najczęstszym postanowieniem jest utrata zbędnych kilogramów i budowa mięśni. Najlepiej gdyby dało się zrobić to jednocześnie i bez wysiłku.

Muszę rozczarować każdego kto uważa, że jest to możliwe. Wymaga to licznych wyrzeczeń i godzin wylewania potu. Ludzie, którzy nigdy nie trenowali mogą stracić tkankę tłuszczową i jednocześnie nabrać masy mięśniowej tylko ze względu na to, że wcześniej przez siedzący tryb życia mieli „sflaczałe” ciało. W trakcie treningu spalimy dodatkowe kilokalorie, a jednocześnie mięśnie dostaną impuls do wzrostu. Nie będą to jednak duże efekty. Zdecydować należy już na starcie co konkretnie chce się osiągnąć bo w przeciwnym razie po tym kiedy minie pierwszy szok dla ciała, poczujemy zmęczenie i odechce się nam trenować. Wtedy po prostu przestaniemy to robić. Chcesz zbudować mięśnie? Więc wyznacz konkretny cel, konkretny wygląd jaki cię zadowoli. Chcesz schudnąć, wyznacz wagę, która będzie zadowalająca. Tylko tak będziesz trenować dalej.

Zalety rozgrzewki

Często widuje ludzi, który zaczynają trening bez rozgrzewki i przygotowania swojego ciała do wysiłku. Po pierwsze naraża to ich na kontuzje, a po drugie niweluje efekty jakie mogli by osiągnąć. Rozgrzewka stanowi integralny element trening tak samo jak cool down po nim. Zapamiętaj raz na zawsze, że trening składa się z 3 części! I każda z nich jest równie ważna. Można się nawet spierać czy rozgrzewka i cool down nie są ważniejsze niż sama część zasadnicza treningu. Bez nich, czyli bez przygotowania ciała do wysiłku, oraz schłodzeniu go po nim trening nie jest kompletny.

Zła technika stanowi spory problem nie tylko początkujących. Problem polega na tym, że ci bardziej zaawansowani często nie chcą słuchać rad. Osoby początkujące techniki uczą się albo od kolegów, którzy także jej nie znają, bądź próbują sami wykonywać ćwiczenia. Zła technika może spowodować więcej szkód niż nam się wydaje. Prócz powodowania kontuzji i urazów trening z błędną techniką nie jest tak efektywny jak powinien.

Kontuzje, urazy, stłuczenia


Kolejnym błędem będzie próbowanie podnoszenia ciężarów ponad własne siły. Po pierwsze nie da to zamierzonego efektu. Po drugie może stanowić poważne zagrożenie dla naszego zdrowia. Wyobraźmy sobie, że nasze mięśnie i stawy ściskane są przez prasę hydrauliczną. Nie mają zbyt dużych szans, prawda? Tak samo dzieje się przy próbie kozaczenia dużym ciężarem. Mięśnie nie są wstanie udźwignąć ciężaru, a nasze ścięgna narażone są na zerwanie. Jest to jeszcze bardziej niebezpieczne gdy próbujemy trenować bez asekuracji. Jeśli chcesz wzbudzić szacunek u kolegów robiąc sobie krzywdę, proszę bardzo. Nikt nie mówi ci jak masz żyć.

Należy również dostosować trening pod dany cel. Ilość serii, powtórzeń, czas przerw między seriami i ćwiczeniami. To wszystko ma znaczenia. Nie wiesz jak to wszystko rozpisać? Właśnie po to powstał zawód trenera personalnego i instruktora na siłowni. Oni ci pomogą.

2. Sposoby na eliminację błędów

Sokrates powiedział kiedyś „wiem, że nic nie wiem”. Były to bardzo mądre słowa, które można zastosować w tym przypadku. Należy przyznać się przed samym sobą, do tego, że popełnia się błędy. Nikt nie jest alfą i omegą. Możesz być świetny w czymś innym, lecz tutaj dopiero zaczynasz. Należy wszystko dokładnie przeanalizować. Pozwoli to na wyłapanie błędów i ich eliminacje. Warto zrobić taką analizę z kimś kto się na tym zna. Kimś kto będzie wiedział na co pozwala twoja obecna forma oraz stan zdrowia. Możesz myśleć, że jesteś całkowicie zdrowy, lecz ktoś kto siedzi w temacie po przeprowadzeniu wywiadu medycznego może dojść do wniosku, że jednak pewnych rzeczy nie powinieneś robić.

Lepiej zainwestować pieniądze w trenera i mieć pewność, że plan jest dobry niż polegać na kumplach, którzy sami popełniają błędy. Bardzo istotne będzie także poznanie własnego organizmu, tak aby się nie przetrenować. W początkowej fazie moim zdaniem lepiej czuć niedosyt niż przemęczenie. Musimy też nauczyć się prawidłowej techniki. Instruktorzy na siłowniach mają obowiązek nam pomóc jeśli tylko o to poprosimy. Nie należy się wstydzić. Kto pyta ten nie błądzi. Dobrze będzie również czytać literaturę o tematyce fitness oraz oglądać filmiki z poprawną techniką wykonywania ćwiczeń.

Fitness — dowiedz się więcej


3. Podsumowanie

Błędy treningowe zdarzają się najlepszym dlatego warto ciągle poszerzać swoją wiedzę w tym temacie i być cierpliwym. W taki sposób będziemy wstanie się rozwijać. Nie od razu Rzym zbudowano!

Źródło: Myprotein

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Co jeść przed i po popołudniowym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Domowe napoje izotoniczne. Przepisy Anny Lewandowskiej Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Trening, który pozwoli spalać kalorie przez 24 godziny Co pić po treningu? Oto shaki regeneracyjne polecane przez Annę Lewandowską Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Rozgrzewka z Ewą Chodakowską - rola, ćwiczenia Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia Aerobiczna szóstka Weidera Sposób na płaski brzuch w 28 dni – wystarczą cztery minuty dziennie Od wychudzonej do wysportowanej sylwetki. Przemiana Abby Pollock Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Najdziwniejsze siłownie świata - Limelight, Gidropark, Pink Iron 6-minutowy trening Ewy Chodakowskiej na boczki 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu

Popularne w tym tygodniu:

W wymarzonej sukience chciała wyglądać idealnie. 17-latka w rok zrzuciła 60 kg Stagnacja treningowa – jak radzić sobie z brakiem efektów Ćwiczenia z Chodakowską nie przyniosą efektów, jeśli popełnisz ten błąd Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej - skalpel, turbo spalanie, killer, extra figura, model look, rewolucja Jak wyszczuplić uda – ćwiczenia, dieta Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud - podstawy, przyrządy, przykładowe ćwiczenia Co powoduje że twoje mięśnie rosną ? Spalanie kalorii – ćwiczenia fizyczne, sen, prace domowe, mity Killer Ewy Chodakowskiej – na czym polega, efekty Program 300 brzuszków - przygotowanie, plan treningu, efekty Małgorzata Mączyńska - osiągnięcia, bikini fitness, trening Dieta Chodakowskiej - kalorie, zasady, przykładowy jadłospis